Prowadzenie bloga opiera się nie tylko na pisaniu dobrych tekstów. Jak już wiecie z poprzednich naszych wpisów istotne znaczenie ma wartość całego contentu, na który składa się między innymi dobra grafika. Do powszechnych sposobów urozmaicania tekstów na blogach należy umieszczanie zdjęć, wykresów, tabel, infografik, a nawet memów i gifów. Jednak i te rozwiązania mogą spowszednieć, a pragnąc utrzymać ciągłe zainteresowanie blogiem trzeba poszukać innych dróg do wywołania zaangażowania u odbiorców.

 

Nowe formaty nie-tekstowe

Wideo

Format filmu zdobywa duże zainteresowanie, o czym świadczy rosnąca popularność wideoblogów pojawiających się w coraz większej liczbie np. na serwisie YouTube. Nie musisz od razu zamykać swojego bloga i zmieniać się w youtubera. Na początek sprawdź czy dobrze czujesz się przed kamerą. My, planując wzbogacenie kilku naszych blogów filmami, przeprowadziliśmy najpierw wiele prób. Wysiłek się opłacił, bo posty z nagraniami zyskały duże zainteresowanie – często większe niż tradycyjne artykuły. Przygotowując wideo analizujemy trendy i stawiamy na te z nich, które sprawdzą się przy konkretnej tematyce bloga. Ostatnio dużą popularność zyskują:

 - live wideo streaming – czyli transmisja na żywo. Jest to luźna forma, nadająca się świetnie do rozmów ze specjalistami, relacji wydarzeń z jednoczesnym komentarzem, np. streaming gier. Ta forma mocniej angażuje odbiorców i pozwala im na komentowanie.

 - video 360 – to rodzaj nagrania specjalną techniką, która umożliwia uchwycenie różnych ujęć i różnych perspektyw. Jest idealnym rozwiązaniem do pokazywania pokojów hotelowych, muzeów, zabytków, miejsc turystycznych. Zapewnia bardziej realistyczny odbiór.

 - VR video – czyli wirtualna rzeczywistość to dopiero raczkujący trend i wymaga specjalnych okularów. Jednak odbiorca może poczuć, że właśnie znajduje się np. na tropikalnej wyspie, czy na występie w filharmonii.

Jeżeli nie czujesz się dobrze przed kamerą, możesz posiłkować się zasobami Internetu, ale z ostrożnością. My korzystamy zawsze ze sprawdzonych źródeł, co do których jesteśmy przekonani o ich rzetelności i wiarygodności. Chętnie umieszczamy w artykułach wypowiedzi ekspertów, obrazujące podjęte w poście tezy.

 

Podcast

Powoli wkraczająca także do Polski moda na podcasty sprawia, że warto rozważyć tę formę dla wzbogacenia swojego bloga. Najprościej ujmując: podcast to audycja radiowa dostępna w Internecie na żądanie, którą można odsłuchać z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Pomyśleliśmy, że w ten sposób możemy umilić czas naszych odbiorców ciekawymi relacjami z podróży, wywiadami z ekspertami, wywodami naukowymi, czy rozważaniami finansowymi, podczas gdy biegają, stoją w korkach lub przygotowują posiłek.

Forma podcastu spełnia potrzeby współczesnych odbiorców, którzy są głodni wiedzy, a z drugiej strony ich wyjątkowa aktywność sprawia, że często nie mają dużej ilości czasu na czytanie. W efekcie Twój tekst na bloga „walczy” o zainteresowanie z nową książką ulubionego autora, wiadomościami ze świata, czy opowiadaniem dziecka do sprawdzenia. Słuchanie podcastu może być natomiast przyjemnym rytuałem w ciągu dnia – wielu z nas już wyrobiło u siebie taki nawyk.

 

Webinaria

Chęć podnoszenia własnych kwalifikacji temperowana jest często przez ograniczenia geograficzne. Doświadczaliśmy tego nie raz na własnej skórze. Poirytowanie i rozczarowanie, jakie się z tym wiązały, były dobrą motywacją do poszukiwania nowych rozwiązań. Trafiliśmy na webinaria, czyli szkolenia bądź seminaria online prowadzone w czasie rzeczywistym, jak np. Webmaster Office Hours i inne wideo od Google’a. Pozwalają czerpać wiedzę od ekspertów z całego świata i to bez wychodzenia z domu. Postanowiliśmy również wykorzystać ten format na niektórych naszych blogach, w szczególności na tych, gdzie zbudowaliśmy aktywną i dużą społeczność. Bardzo polecamy wzbogacenie bloga o webinaria, a można je przygotować w oparciu o:

 - najczęściej zadawane pytania w komentarzach,

 - najgorętsze trendy w sezonie w Twojej branży,

 - najważniejsze/podstawowe tematy dotyczące Twojej branży.

Webinaria poprawiają zasięgi, wspierając m.in. pozycjonowanie witryny, ale pozwalają też zarabiać na blogu. Można bowiem organizować takie seminaria online za opłatą dla ograniczonej liczby osób, które zapiszą się na Twoje szkolenie internetowe. W ten sposób zyskujesz także nowe leady.

W prowadzeniu bloga duże znacznie – na równi z jakością tekstu – ma rodzaj oraz wysoka wartość innych elementów contentu. Przyjemne dla oka wideo, możliwość odsłuchania w dowolnym czasie podcastu, czy okazja do wzięcia udziału w profesjonalnym szkoleniu z domowej kanapy z pewnością zwiększą zaangażowanie odbiorców. Wprowadzanie świeżych formatów nie-tekstowych, które przyciągną uwagę oraz będą odpowiadały na potrzeby współczesnych odbiorców to stały element pracy blogera, który myśli o profesjonalnym prowadzeniu bloga i zarabianiu na nim.