Zwiększanie zasięgów i pozyskiwanie coraz większej liczby obserwujących to ważny element prowadzenia bloga. Wiesz jak pisać na bloga. Tworzysz świetne posty, które mają jednak ograniczony odbiór. Udostępnia je niewielka liczba osób, prawie nie pojawiają się pod nimi komentarze. Pora porządnie przyłożyć się do promocji bloga. Zdradzamy, gdzie najlepiej zacząć.

Medialny zawrót głowy

Social media to najbardziej „naturalny” kanał do dystrybucji contentu. Rozprowadzając przez media społecznościowe link do artykułu na swoim blogu możesz zyskać naprawdę duży zasięg. W jaki sposób? Weźmy za przykład Facebooka – najpopularniejszy w Polsce portal społecznościowy.

Podstawą jest fanpage bloga, czyli specjalne konto na serwisie, które nie stanowi profilu osoby prywatnej. Może należeć do firmy, instytucji, blogera, osoby publicznej, itp. Na fanpage’u umieszczasz post, np. informację o nowym artykule na blogu. Następnie udostępniasz post na własnej osi czasu. Już w tym momencie dociera on do wszystkich Twoich znajomych. Jeśli jeden z nich udostępni go na swojej tablicy, dociera do wszystkich jego znajomych, z których też ktoś może udostępnić ten sam post na swojej tablicy. W ten sposób nawet 5 udostępnień może sprawić, że Twój post trafi do setek odbiorców.

Facebook nie stanowi jedynego portalu społecznościowego. W Polsce i na świecie coraz większą popularność zyskuje Instagram. Wiele osób posiada także konta na Google+ oraz Twitterze. Nie zawsze i nie w każdej branży sprawdzą się te social media. Poszukiwaliśmy kanałów promocji dla blogów z różnych dziedzin i zauważyliśmy, że...

   ...Instagram bardzo dobrze dopełnia blogi kulinarne, podróżnicze, o sztuce, o urządzaniu wnętrz, ponieważ opiera się głównie zdjęciach, w mniejszym stopniu liczy się tu tekst.

   ...Twitter lepiej sprawdza się dla blogów firmowych oraz blogów serwujących najnowsze informacje, bo tu ceni się krótki i rzeczowy komunikat, świeże newsy i szybki czas odpowiedzi.

   ...Google+ jest portalem z dużą liczbą kont, ale niewielką liczbą aktywnych użytkowników. Dlatego jeśli naprawdę masz dobry pomysł na jego wykorzystanie, to działaj! Jeśli nie, skup się na innych social mediach.

Możesz spróbować swoich sił także na innych platformach społecznościowych, jak Pinterest, LinkedIn, Tumblr, Snapchat, Reddit, Flickr. Pamiętaj jednak, że zaniedbane konto będzie źle świadczyło o Twoim zaangażowaniu. Zdecyduj się na mniej profili w social mediach, w których się najlepiej czujesz i prowadź je regularnie.

A poza socialem?

Media społecznościowe stanowią niewątpliwie pierwszy front w walce o budowanie popularności bloga. Oprócz aktywności w social mediach można spróbować działań na innych płaszczyznach.

  1. Nawiąż współpracę z innymi blogerami o podobnych zainteresowaniach i wymieniaj się wpisami gościnnymi.
  2. Udzielaj komentarzy do artykułów na innych blogach o podobnej tematyce.
  3. Dołącz do grup o podobnych zainteresowaniach (np. na Facebooku lub forach internetowych) i udzielaj się w dyskusjach.
  4. Stwórz bazę mailingową i przygotuj się na solidnego newslettera.
  5. Staraj się o polecanie przez innych blogujących.
  6. Skorzystaj z pozycjonowania i reklamy internetowej.

Przekonaliśmy się na własnej skórze, że przy prowadzeniu bloga promowanie artykułu wymaga większej aktywności niż jego przygotowanie. Często na porządne wypromowanie nowego posta poświęcamy o 60% więcej czasu niż na napisanie treści i dopasowanie odpowiednich grafik. Dystrybucja contentu w mediach społecznościowych, wpisy gościnne u innych blogerów, solidnie przygotowany newsletter i szereg działań poza social mediami pozwala pozyskać zainteresowanie większej liczby odbiorców. A to tylko pierwsze kroki w budowaniu popularności bloga. Czemu służy AdWords, SEO, Facebook Ads? Śledząc nasze wpisy dowiesz się jak te i inne metody można wykorzystać do zwiększenia liczby odbiorców oraz ich aktywności. A przecież o to chodzi, w szczególności jeśli myślisz o zarabianiu na blogu.