„Lustereczko powiedz przecie…” – można liczyć jak Królowa z bajki o Śnieżce  i 7 krasnoludkach na magię, która sprawi, że Twój blog będzie lubiany przez rzesze odbiorców. Jednak zdecydowanie bardziej polecamy zakasać rękawy i zabrać się do pracy nad budowaniem zaufania, ponieważ to właśnie ono stanowi istotny czynnik popularności w Internecie. Jego zdobycie wymaga zaangażowania w tworzenie wartościowego contentu, na który jak już wiecie składają się między innymi: dobrze zaaranżowane treści, jak i odpowiednia grafika na blogu. Ale czy to wszystko?

 

Czynniki budujące zaufanie

 

Nawet najlepszy tekst, czy świetne zdjęcia nie muszą wzbudzić zaufania czytelników. Zorganizowaliśmy burzę mózgów, stawiając sobie dwa pytania: Skąd wiemy, że odbiorcy nam ufają? Dlaczego czytelnicy naszych blogów nam ufają?

Toczyliśmy zażarte dyskusje, w wyniku których doszliśmy do następujących wniosków:

            Wiemy, że odbiorcy nam ufają, ponieważ

 … pozostawiają pod wpisami komentarze, które o tym świadczą (np. „Świetny wpis! Wreszcie znalazłem odpowiedź”, „Nareszcie jakieś konkrety”, „Czytam was regularnie”)
obserwują nas (są zapisani do newsletterów, zostawiają „Polubienia” na blogu i w mediach społecznościowych)
ruch na stronie nie maleje, a nawet rośnie (co widać w Google Search Console lub Google Analytics).

Na podstawie obserwacji naszych blogów wyodrębniliśmy czynniki wspólne, które przyczyniły się do zdobycia zaufania. Zaliczyliśmy do nich:

 - tworzenie użytecznych treści – bardzo duży ruch generują wpisy typu „Jak to zrobić?”,
 - wprowadzanie źródła informacji – dane liczbowe ze statystyk, wypowiedzi ekspertów z branży, itp.,
- regularne publikowanie postów – odbiorcy nabierają zaufania, ponieważ są pewni, że wpis się pojawi w konkretnym dniu,
- odpowiadanie na komentarze – czytelnicy dzięki temu widzą, że zależy nam na ich opinii,
- zapewnienie bezpieczeństwa danych – stosowanie certyfikatu SSL, świadczącego o zabezpieczeniu strony przed wyciekiem danych.

 

Rodzaj treści budzącej zaufanie

 

Wiedząc jak pisać dobry teksty na bloga oraz mając na uwadze wyżej wymienione czynniki, droga do zaufania odbiorców stoi przed Tobą otworem. Ale czy na pewno? Nie w 100%. Zauważyliśmy, że pewne treści cieszą się większym zaufaniem od innych. Należą do nich z pewnością poradniki, w których pokazuje się np. Jak przygotować biznesplan? Jak czyścić tapicerkę skórzaną? Mogą przybrać formę tekstu, infografiki, wideo. Budzą zaufanie, ponieważ są użyteczne i dają konkretne rozwiązanie problemu. Ponadto stawiają blogera w roli autorytetu – eksperta, który dzieli się wiedzą.

Bazują na tym również raporty. Odbiorcy cenią je dlatego, że przygotowane zostały przez ekspertów i opierają się na badaniach, obserwacjach (zawierają też liczby i wykresy, do których odbiorcy mają szczególne zaufanie). Ponadto są chętnie udostępniane innym użytkownikom. A to z kolei świetnie wpływa na pozycjonowanie bloga z uwagi na liczbę linków prowadzących z udostępnień.

Użyteczną, a przez to budzącą zaufanie, formą są testy i porównania. Zestawienia parametrów technicznych smartfonów i sprawdzenie ich funkcji sprawia, że odbiorcy otrzymują informacje, które mogą pomóc im podjąć decyzję odnośnie zakupu. Recenzje książki, filmu, czy restauracji mogą zaś sprawić, że odbiorca wybierze się do kina lub zaprosi znajomych do nowo otwartego lokalu.

Niewykorzystaną formą contentu, która może wpłynąć na budowanie zaufania są newslettery. Jeżeli są odpowiednio spersonalizowane, a przy tym użytkownik ma możliwość np. określenia częstotliwości powiadomień, będą skutecznym narzędziem do budowania relacji z czytelnikami oraz zaufania wśród odbiorców. Dobrze widziana jest także możliwość łatwego zrezygnowania z newslettera – niekiedy, gdy Internauci nie widzą takiej możliwości, w ogóle nie wyrażają zgody na otrzymywanie go. Newslettery pozwalają ponadto pozyskiwać leady (dane kontaktowe osób zainteresowanych ofertą lub tematyką strony/bloga).

 

Zaufanie rodzi korzyści

 

Content, który budzi zaufanie przekłada się na korzyści. Przede wszystkim zwiększa liczbę odwiedzin witryny internetowej, ponieważ odbiorcy mający zaufanie dla Twojego bloga będą regularnie go odwiedzać oraz polecać swoim znajomym i udostępniać Twoje posty w mediach społecznościowych. Większa liczba linków do strony pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Content budujący zaufanie pozwala tworzyć rozbudowaną i zaangażowaną społeczność, a duża i aktywna grupa odbiorców jest ważnym czynnikiem, jeśli chcesz zacząć umieszczać reklamy na blogu i zacząć na nim zarabiać.