Jeżeli zdecydowałeś się prowadzić bloga lub już go prowadzisz i czytasz ten artykuł, to znaczy, że do tematu podchodzisz profesjonalnie. Zależy Ci na poznaniu kulis blogowania oraz zdobyciu wiedzy o narzędziach, których mógłbyś użyć do poszerzenia zasięgu swoich postów, zwiększenia liczby odwiedzin, czy wzmożenia aktywności Obserwujących. Dlatego wyjaśnimy czym jest content, dlaczego obecnie jest tak ważny i jak duży ma potencjał w promocji.

Nie samym tekstem bloger żyje

Definicja contentu

Zaczynamy od obalenia mitu! Content często określany jest jako tekst na stronie lub na blogu. Jest to mylące stwierdzenie, ponieważ zawęża znaczenie wyłącznie do warstwy tekstowej. Z pewnością stanowi ona na większości witryn przeważający element, jednak nie jedyny. Na content składa się cała zawartość, czyli również grafika, muzyka, filmy, prezentacje, wykresy, infografiki, opinie, czy też nagrania na żywo. A więc pod tym terminem można rozumieć wszystko to, co znajduje się na blogu lub stronie, którą użytkownik odbiera wszelkimi zmysłami.

Ukontentowany z contentu

Dobry content na blogu

Wszystkie elementy składające się na content mają wpływ na pierwsze odczucia użytkownika po wejściu na stronę oraz ogólną ocenę witryny. Dlatego tak duże znaczenie dla zadowolenia odbiorców ma dbałość o dobry content. Przy prowadzeniu blogów w różnych branżach eksperymentowaliśmy i przyglądaliśmy się reakcjom na opublikowaną zawartość. Zauważyliśmy, że część działań przynosiła bardzo dobre rezultaty i to bez względu na branżę, zaś niektóre zakończyły się fiaskiem. Z tego wyciągnęliśmy kilka wniosków, które można odnieść do contentu w ogóle.

Content powinien….
  • ...być oryginalny – nie należy kopiować z obcych stron internetowych tekstów, fotografii ani jakichkolwiek innych elementów. Można zainspirować się popularnymi blogami czy vlogami, jednak warto przedstawić często poruszany temat ze świeżej, zaskakującej perspektywy.
  • …odpowiadać na potrzeby użytkowników – jeżeli chcesz zyskać szerokie grono odbiorców i zarabiać na blogu, to powinieneś zwrócić uwagę na to, co interesuje Twoich odbiorców. Przeglądając fora internetowe oraz komentarze i opinie na własnym blogu, opracowuj materiały, w których np. udzielisz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (format Q&A, poradnik, tematyczny artykuł).
  • …zachęcać do zgłębienia tematu – dobry content powinien angażować, a świetnym pomysłem będzie tu odwołanie się do uczuć i emocji, które wpływają na zachowanie i odbiór. Chcąc zaangażować odbiorcę nie miej skrupułów, by go nastraszyć, rozbawić, wzruszyć. Pamiętaj także, aby zawartość była przygotowana w sposób profesjonalny, tzn. oprzyj się na wiarygodnych źródłach przy tworzeniu contentu.
  • …być dostosowany do odbiorców – grafika, język, podejmowane tematy, prezentacja danych, czyli cała zawartość strony (pod kątem merytorycznym i wizualnym) musi być dopasowana do grupy docelowej. W jednym z naszych postów zaznaczamy, że już na etapie przygotowań do tworzenia bloga należy wytypować grupę odbiorców. Ponadto warto wykreować personę, która stanowi ważne narzędzie dla blogera , ułatwia nam pisanie treści oraz dobór pozostałych elementów contentu.

Blogowe love wizerunkowe

Skuteczne narzędzie content marketingu

O znaczeniu contentu w strategiach promocyjnych i wizerunkowych świadczy kształtowanie się szerokiej gałęzi marketingu, zwanej content marketingiem. Najprostszą jego definicją jest tworzenie i dystrybucja contentu. Blog stanowi idealne miejsce do tego celu, co zauważyli już najwięksi gracze na rynku uruchamiając własne blogi, będące dopełnieniem ich strony firmowej, np. dział inspiracji na stronie Allegro, kuchnialidla.pl sieci sklepów Lidl, czy bardzo rozbudowany blog Walmart, sieci sprzedaży będącej prawdziwym gigantem w Ameryce Północnej. Blog może stać się bardzo skutecznym narzędziem w strategii content marketingowej.

  • Pomaga budować wizerunek eksperta w branży.
  • Pozwala tworzyć platformę wymiany opinii i wspólnych doświadczeń.
  • Daje możliwość skupienia zaangażowanej społeczności.
  • Nadaje się do pozycjonowania, ale też może stać się wsparciem w pozycjonowaniu strony

Coraz więcej firm dostrzega potencjał bloga. Traktują go jako ważny element składowy strategii content marketingowej, a także szerzej – jako element budowania pozytywnego wizerunku marki oraz rozbudowanych działań promocyjnych. Wiele firm decyduje się także na nawiązanie współpracy z już działającymi blogerami. Oferują im prowadzenie bloga firmowego bądź proponują np. produkt lub usługę do testu, mając nadzieję na przyciągnięcie uwagi ich Obserwatorów. Dlatego tak ważne jest dbanie o dobry content na blogu oraz znalezienie własnej niszy w Internecie. Zyskasz wiarygodność w oczach firm, które zdecydują się na współpracę tylko z osobą przewidywalną, posiadającą bogatą wiedzę z zakresu związanego z ich działalności i dbającą o publikację wartościowych materiałów.