Człowiek nie lubi poczucia zagubienia. To rodzi w nim obawę, a przede wszystkim frustrację. Właśnie dlatego tak fundamentalne znaczenie ma dobra nawigacja. Pozwala na wygodne przemieszczanie się w obrębie bloga, wpływa na dobre pierwsze wrażenie odbiorcy i buduje zaufanie. W stworzeniu dobrej nawigacji pomogą Ci nasze wskazówki.

Małe rzeczy wielkiej wagi

Nie bez powodu w artykule o przygotowaniach do tworzenia bloga sugerujemy Ci przemyślenie kategorii wpisów. Jest to podstawowy element nawigacji, który pozwoli skutecznie pogrupować Twoje przyszłe posty. Jeśli chcesz umożliwić dotarcie do konkretnego wpisu szerszej grupie osób, zastosuj dodatkowe podziały. Przemyśl pod jakim innym kątem można pogrupować Twoje wpisy – zwróć uwagę, jak mogą przeszukiwać bloga odbiorcy.

Przykładowo: Przygotowujesz blog o kuchni włoskiej. Wyodrębniłeś przepisy na dania makaronowe, zupy, desery, przekąski. To podstawowy podział na kategorie i najprostsza forma nawigacji. Dodatkowo możesz dodać podział na potrawy sezonowe lub odpowiadające konkretnej diecie. Przepis na bezmięsny makaron z kurkami znajdzie się w ten sposób w potrawach makaronowych, daniach na jesień oraz potrawach wegetariańskich.
Ważne: Wprowadzając na blogu możliwość poszukiwania wpisów według różnych podziałów (np. rodzaj diety, typ dania, sezonowy charakter), należy zadbać by nie duplikować postów w strukturze strony. Ten sam wpis nie powinien wyświetlać się pod kilkoma adresami, tj. wwww.example.com.pl/ daniamakaronowe/makaronzkurkami.html , www.example.com.pl/ dietawegetarianska/daniezkurkami.html , wwww.example.com.pl/ potrawyjesienne/daniezkurkami.pl Jest to niezgodne z zasadami SEO. Więcej informacji o pozycjonowaniu bloga umieściliśmy w dedykowanym poście.

Kategorie są najważniejszym elementem nawigacji w naszej ocenie, ale nie jedynym. Aby zapewnić odbiorcy swobodne przemieszczanie się po stronie należy wprowadzić:

  • odnośnik do strony głównej,
  • odnośnik do strony o mnie,
  • odnośniki do poprzedniego i następnego wpisu,
  • odnośniki do powiązanych wpisów,
  • archiwum wpisów,
  • wyszukiwarkę słów,
  • ikony mediów społecznościowych,
  • ikonę kontaktu lub odnośnik do strony z kontaktem.

Menu szyte na miarę

Wiedząc już jakie elementy znajdą się w nawigacji, trzeba zadbać o jej wygląd. Istnieją 3 podstawowe rodzaje menu:

  1. Poziome - znajduje się u góry strony, nad treściami i jest dobrze widoczne. Zajmuje mało miejsca, jednak przy takiej konstrukcji można umieścić zaledwie kilka kategorii w pasku menu. Rozwiązanie sprawdza się:
    • gdy występuje mała liczba kategorii,
    • gdy liczba głównych kategorii pozostanie stała.
    Przykładowe menu poziome Źródło: allegro.pl
  2. Pionowe – znajduje się z boku strony, a poszczególne kategorie umieszczone są jedna pod drugą. Zajmuje dużo miejsca i wymaga od odbiorcy przewijania. Pozwala jednak stworzyć przejrzystą, wielopoziomową listę z dużą liczbą pozycji. Menu pionowe warto zastosować:
    • gdy występuje duża liczba kategorii,
    • - gdy planowana jest złożona struktura bloga.
    Przykładowe menu pionowe Źródło: www.swiatksiazki.pl
  3. Kafelkowe – z reguły znajduje się w strefie „above the fold”, czyli części witryny, którą widać bezpośrednio po jej załadowaniu. Ma charakter klikalnych „kafelków”, czyli pól (z reguły kwadratowych lub prostokątnych), zawierających grafikę bądź opis sekcji. Można zastosować dowolną liczbę „kafelków”, które staną się odnośnikami do podstron. Przykładowe menu kafelkowe Źródło: r.pl/lato
  4. Rozwijalne – opiera się na ukryciu podkategorii, które stają się widoczne dopiero po najechaniu kursorem myszki na nazwę kategorii menu pionowego lub poziomego. Aby menu rozwijalne przyciągało a nie odstraszało nie można go nadmiernie rozbudowywać – niepisaną zasadą jest zastosowanie maksymalnie dwóch poziomów rozwijania. Przykładowe menu rozwijalne Źródło: www.empik.com

    Pułapki nawigacji

    Wiesz już, jakie elementy zamieścić w menu oraz w jaki sposób umieścić samo menu – pora przestrzec Cię przed największymi pułapkami jakie teraz na Ciebie czekają:

    Unikaj przeładowania nawigacji. Użycie zbyt wielu elementów sprawia, że nawigacja staje się mniej przejrzysta i intuicyjna. Nie raz zdarzyło się nam przesadzić, gdy w menu wprowadziliśmy wszystkie kategorie i podkategorie. W efekcie zamiast przyciągać czytelników, tylko ich odstraszyliśmy. Dopiero po pewnym czasie jeden z czytelników w komentarzu pod postem dał upust swojemu niezadowoleniu: „Super wpis! Ale na stronie jeden wielki chaos! Weźcie to uporządkujcie, bo pogubić się można!”.

    Przygotuj drogowskazy dla czytelników. Odbiorca bez wyznaczonej drogi będzie czuł się zdezorientowany i prawdopodobnie nie wróci już na Twój blog. Jeśli w artykule wspominasz o poście (swoim lub cudzym), gdzie czytelnik znajdzie więcej informacji, koniecznie stwórz do niego odnośnik. Zostawiaj na blogu linki wewnętrzne, aby umożliwić czytelnikom poszerzenie wiedzy na prezentowany temat.

    Zadbaj o szybkie i skuteczne wyszukiwanie. Umieszczenie na stronie wyszukiwarki wpisuje się w potrzeby użytkowników, którzy przyzwyczajeni są do przemieszczania się po Internecie właśnie za pomocą wyszukiwarki. Warto zadbać o to, aby narzędzie zapewniało możliwie najdokładniejsze wynik, gdyż źle działająca wyszukiwarka irytuje nie mniej niż jej brak!

    Stworzenie czytelnej oraz intuicyjnej nawigacji na blogu pozwoli Twojemu czytelnikowi znaleźć dokładnie to, czego szuka i zapewni poczucie bezpieczeństwa. Dzięki temu może wrócić po kolejną dawkę informacji, a nawet polecić Twojego bloga znajomym. Właśnie dlatego warto poświęcić czas na dopracowanie wszystkich elementów, aby już przy pierwszym zetknięciu ze stroną Internauta poczuł się komfortowo.