Nawet najlepszy tekst bez elementów graficznych nie obroni się, bo na tle popularnych postów w blogosferze będzie nieciekawy. W ciągu pierwszych kilku sekund kontaktu odbiorca ocenia post wizualnie. Jeśli spodoba mu się, prawdopodobnie zacznie czytać. Jeśli zobaczy pięć czy osiem akapitów bez żadnej grafiki, prawdopodobnie ucieknie. Walczymy o uwagę odbiorców na różne sposoby, także odpowiednią grafiką. Czyli jaką?

Odpowiednia grafika na bloga

  1. Fotografia

    Jest najczęściej spotykanym rodzajem grafiki na blogu. Zdjęcia dobrze obrazują treść , ale pod warunkiem, że są tematycznie powiązane.

    Przykładowo: jeśli fragment tekstu dotyczy kuchni azjatyckiej, lepiej umieścić fotografię targu lub konkretnego dania niż tłoczne skrzyżowanie w Ho Chi Minh.

    Warto przemyśleć układ treści i fotografii. Przekonaliśmy się na własnej skórze, że „galerie” tworzone na końcu posta nie sprawdzają się tak dobrze jak zdjęcia umieszczane w treści. Ludzkie oko potrzebuje odpoczynku od tekstu, a jako pauza sprawdzi się fotografia:

    • dobrej rozdzielczości – wyższa rozdzielczość to wyraźniejszy obraz,
    • odpowiednio wykadrowana – ciekawe kadry mocniej angażują uwagę niż statyczny krajobraz,
    • w wyrazistych kolorach – fotografia z nasyconymi kolorami ma lepszy odbiór niż czarno-biała (dla lepszego efektu korzystaj z programów do obróbki graficznej zdjęć, jak: Canva, Pixlr, Snapseed).

  2. Infografika

    Jest elementem funkcjonującym samodzielnie. Może, ale nie musi być komentarzem do tekstu. Głównym celem infografiki jest ułatwienie odbiorcy zrozumienia trudnego przekazu.

    Przykładowo: zamiast opisu przedstaw w postaci infografiki proces produkcji płyty MDF, żeby stał się zrozumiały także dla laików.
    Infografika powinna być
    • Dobrze skonstruowana – musi posiadać przemyślaną kompozycję i być utrzymana w jednym stylu graficznym, zawierać dopracowany i zrozumiały tekst, a także wyraźnie zaznaczone wnioski,
    • Intuicyjna – dzięki prostej prezentacji odbiorca nie zgubi istoty przekazu.
    • Ciekawa – nudne kolory i niechlujne wykonanie sprawią, że infografika odstraszy bardziej niż przyciągnie.
  3. Wykresy i tabele

    Te elementy najlepiej sprawdzają się do zobrazowania danych technicznych, liczb, informacji biznesowych i finansowych.

    Przykładowo: specyfikację urządzenia lepiej przedstawić w tabeli niż w formie wylistowania, a rosnący trend na zakupy wycieczek zagranicznych w okresie wiosennym będzie ciekawiej prezentował się na wykresie niż w formie opisowej.
  4. Memy i gify

    Stanowią aktualnie trend w tworzeniu postów, ponieważ silnie przykuwają wzrok My niekiedy decydujemy się na umieszczenie zabawnych elementów graficznych w artykułach z uwagi na zaciekawienie jakie wywołują oraz pozytywny odbiór. Odpowiedni mem lub gif może być dowcipnym komentarzem do tekstu. Nie bój się używać, a nawet tworzyć samodzielnie takich grafik. Nie stosuj ich jednak zawsze.

Skąd czerpać grafikę na bloga?

Najlepiej z własnych zasobów! Samodzielnie wykonane zdjęcia najlepiej oddadzą istotę Twojego posta. Ponadto są Twoją własnością i nikt takich samych nie wykonał. Jeżeli jednak nie posiadasz zdjęć, które dobrze pasowałyby do tematu posta, możesz skorzystać z banków fotografii (np. Pixabay, Unsplash, SCX.hu). Znajdują się w nich płatne i darmowe grafiki o wysokiej rozdzielczości pogrupowane na wiele kategorii. Nie pobieraj obrazów z innych stron, ponieważ grafiki tak jak inne utwory chronią przepisy o prawie autorskim, a ponadto nie są unikalne – a przecież chcesz zapewnić odbiorcom najwyższej jakości content.

Co jeszcze możesz zrobić?

Nim opublikujesz post sprawdź rozmiary umieszczonych we wpisie grafik. Nie raz ciężko nam było zrezygnować z konkretnego formatu zdjęcia. Jednak miało za dużą wagę. Kilka takich zdjęć dodanych do posta wydłużało czas ładowania strony, a z cierpliwością odbiorcy lepiej nie igrać – już 3 sekundy wystarczą na stracenie użytkownika!

Wzbogacając treść o odpowiednio dobraną grafikę Twoje szanse na zwrócenie uwagi odbiorców rosną. Samodzielnie wykonane fotografie, infografki, memy, czy wykresy pozwolą odróżnić Ci się od innych autorów blogów, a także zróżnicować wygląd posta. A przede wszystkim pomogą przyciągnąć uwagę Internautów i skierować ją na tekst.