Wypełnienie bloga wartościowymi treściami to proces, który wymaga czasu, zaangażowania i dużego nakładu pracy. W zamian zyskujesz jednak bezcenne zainteresowanie odbiorców. Wracają, ponieważ wiedzą, że znajdą u Ciebie rozwiązanie problemu, rozrywkę, wzruszenie – w zależności od tematyki bloga. Zaczynają Ci ufać i traktować jako eksperta w branży. To może być początek Twojej kariery i zarabiania na blogu. Jak dojść do tego momentu? Na pewno pomogą Ci dobre teksty i wiedza o tym jak je pisać.

Przygotowanie

Chcesz napisać tekst i jak najszybciej wrzucić go na bloga. To uczucie podekscytowania, towarzyszące każdemu nowemu projektowi nie jest nam obce. Jednak działanie pod wpływem chwili nie zawsze jest skuteczne. Włączają się emocje i wyłącza obiektywne myślenie, brakuje dystansu do tematu, a w tekst wkrada się chaos. Właśnie dlatego do pisania tekstu na bloga trzeba się przygotować, a my podpowiadamy jak do tego podejść.

  1. Wybranie tematu

    Warto poświęcić czas na znalezienie dobrego tematu. Inspiracji można szukać:
    • na innych blogach – w szczególności osób, które angażują dużą społeczność,
    • na branżowych forach – przyglądając się rozmowom można znaleźć wiele tematów, które nie znalazły odpowiedzi lub zostały potraktowane marginalnie,
    • używając narzędzi internetowych – planer słów kluczowych w AdWords, Google Trends, itp. , ponieważ pomogą znaleźć tematy, które cieszą się dużą popularnością
    Temat, który chcesz podjąć w swoim poście powinien być ciekawy, oryginalny i angażujący odbiorcę.
  2. Dobieranie materiałów

    Przy zbieraniu informacji na wybrany temat należy dobierać źródła zaufane. Najlepiej czerpać wiedzę z:
    • portali specjalistycznych,
    • blogów ekspertów,
    • opracowań branżowych, tj. książki, wykłady, czasopisma, raporty.
    Dzięki temu Twój post zyska na wiarygodności, a Czytelnicy będą chcieli wracać na bloga.
  3. Tworzenie schematu

    Przygotuj schemat, w którym rozrysujesz poszczególne akapity na podstawie zdobytej wiedzy i materiałów. Przy każdym akapicie wypisz wszystkie informacje, które kojarzą Ci z tym zagadnieniem. W ten sposób przygotujesz układ treści o logicznym następstwie przyczynowo-skutkowym, a podczas pisania nie zapomnisz umieścić w tekście najważniejszych wiadomości.

Pisanie

Solidne przygotowanie do pisania bloga bardzo ułatwia tworzenie posta. Jeśli chcesz, żeby treści były naprawdę dobrej jakości, to czeka Cię drugie tyle pracy co przy przygotowaniach. Czas jest często pułapką kreatywności, ponieważ skłania do popadania w schematy. Aby maksymalnie efektywnie wykorzystać Twój czas podrzucamy kilka haków na Twoją uwagę podczas pisania, które u nas się sprawdziły.

  1. Dostosowanie języka i stylu

    Przy przygotowaniach do uruchomienia bloga myślałeś o konkretnej grupie odbiorców, do której będziesz kierował swój przekaz. Teraz zastanów się jaki język do nich trafi. Pamiętaj o:

    • prostych zdaniach i zwrotach – nawet gdy piszesz dla profesjonalistów, stosuj prosty (ale nie prostacki!) język, wyjaśniaj branżowe zwroty;
    • dopasowanym do tematyki stylu – w przypadku blogów finansowych stosowany jest zazwyczaj ton bardziej oficjalny, natomiast przy blogach podróżniczych czy parentingowych można stosować luźniejszą formę (np. dowcipy, zwracać się per „Ty”).

  2. Wykorzystanie technik marketingowych w pisaniu

    Podejście do tworzenia właściwego tekstu ma znaczenie. Metodą prób i błędów przy doborze odpowiedniej techniki w pisaniu na bloga doszliśmy do wniosku, że najlepiej sprawdziły się:

    • Storytelling – czyli budowanie opowieści, przedstawianie historii. Silnie angażuje uwagę odbiorcy i zachęca do dalszego czytania.
    • KISS (Keep It Simple, Stupid) – czyli tworzenie zrozumiałego dla wszystkich przekazu. Teksty pisane tą techniką nie są nudne ani przemądrzałe. Nie wydłuża się ich na siłę.
    • AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) – czyli budowanie treści w taki sposób, by przykuwała uwagę, wywoływała zainteresowanie i pożądanie, a także skłaniała do działania. Takie nastawienie w pisaniu buduje także lojalność („Loyalty”) społeczności wokół bloga.
  3. Budowanie tekstu zgodnie z tradycyjnymi zasadami

    Przy postach na bloga sprawdzają się podstawowe zasady budowy tekstu (wstęp, rozwinięcie i zakończenie). Wiemy, że trudno jest czasem zacząć, dlatego zostaw to na koniec. Gdy już będziesz mieć napisany tekst, we wstępie podaj najważniejsze informacje – dzięki temu czytelnik od razu dowiaduje się co na niego czeka dalej i chętniej.

Szlifowanie

Przez jednych ten etap pracy nad tekstem uważany jest za nudny i niepotrzebny, jednak nigdy z niego nie rezygnowaliśmy. Na zbudowanie dobrego pierwszego wrażenia masz zaledwie kilka sekund. Jeśli Twój artykuł będzie ciągiem słów, a do tego bez żadnego zdjęcia, to mały odsetek osób będzie chciał go przeczytać. Na co więc zwrócić uwagę przy szlifowaniu posta?

  1. Sprawdzenie poprawności treści

    Przeczytanie tekstu po napisaniu to obowiązek autora. Warto „odpocząć” od tekstu i przeczytać go za dwie godziny lub następnego dnia. Czynność tę można powtórzyć nawet kilka razy. Pozwala to uniknąć przykrych „wpadek” językowych, które obniżają zaufanie do autora jako profesjonalisty. Ponadto podczas czytania ocenisz, czy tekst układa się w logiczną całość, czy nie zabrakło ważnych informacji oraz poprawisz zdania, które brzmią sztucznie. Jeśli nie masz jeszcze zaufania do siebie, możesz poprosić znajomych o opinię.

  2. Formatowanie tekstu

    Wspominaliśmy już, że współcześni odbiorcy przed przeczytaniem tekstu w Internecie skanują go. Oznacza to, że przesuwają wzrokiem po całej zawartości i na tej podstawie oceniają czy chcą dalej go czytać. Podział tekstu na kilka części stosowaliśmy zawsze. Okazało się jednak, że od kiedy zaczęliśmy wyróżniać (pogrubieniem) najciekawsze zdania i myśli przewodnie, a także wprowadziliśmy wypunktowania, treści zaczęły zyskiwać jeszcze większą poczytność Ludzkie oko potrzebuje również chwili przerwy od tekstu – dlatego warto wprowadzić odpowiednie grafiki: wykresy, tabele, zdjęcia.

  3. Weryfikacja pod SEO

    Jeśli Twój tekst jest już niemal gotowy do wrzucenia na bloga, zatrzymaj się jeszcze na chwilę. Słyszałeś kiedyś o SEO? Tak – w takim razie wiesz, że warto także pod tym kątem rozpatrzyć przygotowany post. Nie – wobec tego niebawem odkryjesz ten świat na naszej platformie blogowej. Pozycjonowanie jest bowiem zbiorem czynności prowadzonych w celu uzyskania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania w Google. Dlatego sprawdź czy tekst zawiera słowa kluczowe, najczęściej wyszukiwane dla podjętego przez Ciebie tematu. Oceń też czy treść jest odpowiednio sformatowana.

Teraz już wiesz, że pisanie tekstów na bloga to czasochłonny proces. Jeśli chcesz tworzyć naprawdę wartościowe treści, które będą generowały dyskusje i będą udostępniane przez Twoich czytelników innym osobom, to musisz zaangażować się w ich tworzenie. Dbając o odpowiedni język i styl, stosując sprawdzone techniki pisania oraz właściwie formatując post zyskasz tekst, który będzie narzędziem do zarabiania na blogu oraz budowania Twojego autorytetu.