Świeży tekst, który właśnie dopracowałeś merytorycznie, czeka już na publikację. Najprościej i najszybciej byłoby od razu puścić go w świat – Niechaj ludzie czytają! Jak duże będzie Twoje zdziwienie, gdy okaże się, że błyskotliwy, dobrze napisany tekst z mnóstwem praktycznych informacji leży odłogiem? Zapewniamy: Ogromne! Czemu? Nikt nie chce czytać jednego zwartego bloku tekstu. Doradzamy: Dzięki odpowiedniemu formatowaniu tekst stanie się atrakcyjny wizualnie.

Dopasowane fonty

To nie jest banał. Dobierając fonty do bloga trzeba podjąć decyzję o długofalowych skutkach. Gdy wybierzesz konkretny krój, będziesz z nim związany na dłużej. Czytelnicy przyzwyczajają się do konkretnego wyglądu bloga, w tym określonego fontu. Przeanalizowaliśmy wiele kombinacji przy różnych tekstach i doszliśmy do kilku wniosków, które mogą być dla Ciebie pomocne:

  • Stosowanie więcej niż 3-4 rodzajów fontów w jednym tekście sprawia, że staje się on nieczytelny. Wybierz po jednym dla: tekstu głównego, nagłówka, śródnagłówka, cytatu.
  • Krój musi być dopasowany do charakteru strony (np. w opisach kosmetyków lepiej sprawdzą się delikatne czcionki, zaś przy technologiach obróbki maszynowej można postawić na grubszy, szerszy rodzaj pisma).
  • Fonty powinny odpowiadać rodzajowi tekstu (np. szeryfowe sprawdzą się, gdy piszesz dłuższy akapit i stosujesz węższe interlinie, zaś bezszeryfowe będą dobrze prezentowały się przy mniejszej ilości treści i większych odstępach między wierszami.)
  • Niestandardowych fontów używa się tylko w niektórych tekstach (poradnik ogrodowy napisany Comic Sans, Monotype Corsiva, czy Broadway będzie nie do przeczytania ) i nagłówkach.
  • Wielkość, grubość i kursywa zapewniają przejrzystość (np. pogrubiamy ważne zdania i wyrażenia, kursywę stosujemy przy cytatach, większe wymiary mają nagłówki i śródnagłówki, mniejsze podpisy zdjęć).
  • Stosowanie fontów bez polskich znaków wygląda nieprofesjonalnie. Jeżeli piszesz teksty po polsku wybieraj fonty z „polskimi ogonkami”, w przeciwnym razie tekst wygląda na nieprzemyślany i amatorski.
Czy wiesz, że używanie sformułowania „czcionka” w odniesieniu do określenia rodzaju pisma komputerowego jest niepoprawne, pomimo iż przyjęło się w mowie potocznej. Właściwa nazwa to fonty.

Prawidłowy układ

Współczesny odbiorca skanuje tekst nim go przeczyta, zatrzymując wzrok na kilku elementach. Duże znaczenie ma obszar „Above The Fold” – zwłaszcza, gdy poważnie myślisz o zarabianiu na blogu i jego pozycjonowaniu. Jest to pole u góry strony, które wyświetla się odbiorcom zaraz po wejściu na stronę, bez przewijania. Jego potencjał można wykorzystać na promocję bloga lub budowanie swojej marki, np. poprzez umieszczenie logo, chwytliwego sloganu, krótkiego opisu o czym jest blog, itp. Ponadto warto umieścić w tym obszarze słowa kluczowe, co pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie bloga na te wyrażenia. A co, gdy już czytelnik przewinie stronę w dół? My stosujemy kilka life hacków, które pomagają nam zatrzymać uwagę odbiorców na tekście:

  • W artykule o dobrej grafice na stronie wspominaliśmy, jak ważne są pauzy w tekście. Nie zawsze muszą być to elementy graficzne, czasem wystarczy kilka pustych linijek między akapitami. Ponadto nie zapełniamy strony tekstem od prawej do lewej. Tworzymy przestrzeń także po bokach. Dobrym wybiegiem jest użycie wypunktowania zamiast wyliczenia słów po przecinku w jednej linijce – na takich listach zatrzymują wzrok czytelnicy podczas skanowania tekstu przed przeczytaniem.
  • Duże znaczenie mają odstępy między linijkami. Wprowadzamy większe interlinie przy dłuższych wierszach. Mało tego – duże znaczenie w płynności tekstu mają odstępy między znakami: zbyt duże – powodują problem z łączeniem ich w wyraz, zbyt małe – utrudniają odszyfrowanie tekstu.
  • Dzielimy tekst na krótkie akapity. Długi blok tekstu zniechęca czytelnika i może sprawić, że nie zechce nawet zacząć go czytać. Ponadto zawsze stosujemy zasadę „jeden akapit = jedna myśl”, dzięki temu teksty nie są chaotyczne i stają się bardziej zrozumiałe. Wprowadzamy też śródnagłówki, które odgrywają rolę informacyjną i „haka” na uwagę osoby skanującej tekst wzrokiem.
  • Stosujemy w tekstach kolor dla zaznaczenia tła wyrazów. Z jednej strony poprawia to czytelność i zwraca uwagę na konkretny wyraz bądź fragment treści (np. sprawdza się przy tworzeniu ramek typu „Czy wiesz, że…” lub słowników z definicjami). Z drugiej strony kolory mają emocjonalne znaczenie i warto dobierać je do charakteru strony, np. na blogu o zdrowiu dobrze sprawdzi się zieleń, przy artykułach biznesowych dobrze widziany jest niebieski.

Wartościowy tekst może zostać niezauważony, jeżeli będzie źle prezentował się na Twoim blogu. Dobranie odpowiednich fontów, przemyślane rozmieszczenie elementów tekstu, czy wprowadzenie koloru podnosi atrakcyjność bloga. Przede wszystkim jednak zatrzymuje uwagę odbiorcy i pozwala na zaznaczenie ważnych elementów w treści oraz ich zapamiętanie. Osoba, który przeczyta tekst i wyniesie z niego wartość dla siebie, prawdopodobnie wróci na Twoją stronę.