Chcę pisać bloga! Jak wielu z nas zaczynało od tej idei? A kto właśnie teraz się nad tym zastanawia? My przerabialiśmy ten temat już wiele razy. Startowaliśmy od podstaw z różnymi pomysłami. Nigdy nie było łatwo, ale z każdym kolejnym projektem zyskiwaliśmy cenne doświadczenie. Unikaliśmy dzięki temu błędów, które wcześniej popełnialiśmy. Chętnie się tą wiedzą z Wami podzielimy. Nasza platforma blogowa jest polem wymiany doświadczeń. Wsparcie i inspirację do działania znajdą tu ci, którzy chcą dowiedzieć się jak zarabiać na blogu, a także ci, którzy zastanawiają się od czego zacząć jego prowadzenie.

  1. Po co chcesz prowadzić bloga?

    wyznaczenie celu

    To kluczowy moment, który zdefiniuje Twoje przyszłe działania. Prowadziliśmy wiele projektów i zaobserwowaliśmy, że istnieje tak naprawdę tylko kilka celów, przyświecających wszystkim blogerom niezależnie od branży.

    • Zarabianie - Chęć osiągnięcia zysków finansowych z prowadzenia bloga będzie wymagała do Ciebie nakładu czasu, pracy, zaangażowania i wkładu finansowego (np. kampanie na Facebooku, reklama AdSense, kampanie AdWords)
    • Hobby - Wiele osób zaczyna prowadzenie bloga, traktując go jako formę realizacji pasji lub platformę wymiany doświadczeń z osobami o podobnych zainteresowaniach. Z czasem jednak nawet blog czysto hobbystyczny może zacząć sam na siebie zarabiać, a nawet stać się źródłem przychodów.
    • Budowanie wizerunku - Ten cel przyświeca najczęściej osobom, które są już ekspertami w danej branży, ale offline. Chcą zyskać rozpoznawalność w Internecie. Wymagać to będzie ogromnego zaangażowania czasu – zarówno w tworzenie bloga, jak i jego promowanie.

    Oczywiście są to cele, z którymi my najczęściej się zetknęliśmy. Nie oznacza to, że jest to lista zamknięta. Każdemu może przyświecać inny cel dla prowadzenia bloga, co więcej – cele mogą się zmieniać wraz z rozwojem swojego miejsca w Internecie

  2. O czym chcesz prowadzić bloga?

    określenie tematyki

    Obserwując od lat działania licznych blogerów zauważyliśmy, że próba podejmowania wielu tematów rzadko odnosi sukces. Pisząc w jednym miejscu o gotowaniu, grach komputerowych i rysowaniu węglem możesz zyskać zainteresowanie jednych, a stracić innych obserwujących. Nie zawsze jednak zainteresowania się wykluczają.

    Przykładowo: Jeśli uwielbiasz fotografowanie i podróże, to blog z poradami na temat wykonania zdjęć podczas wyjazdów do odległych zakątków świata będzie trafionym pomysłem.

    Owszem, możesz spróbować stworzyć kilka blogów – każdy na inny temat – i prowadzić je równocześnie, a dopiero z czasem wybrać ten, najbardziej Cię angażujący. Takie rozwiązanie zabiera jednak kilkukrotnie więcej czasu. Właśnie dlatego doradzamy skupić się na tym, co Ci najbliższe. Będziesz mieć czas, chęci i siły na przygotowanie wartościowego contentu, co docenią Twoi odbiorcy. Specjalizacja w jednym kierunku uczyni Cię osobą bardziej wiarygodną w oczach czytelników.

  3. Czym możesz się wyróżnić w blogosferze?

    pomysł na siebie

    Na pewno masz swoje ulubione blogi i znasz blogosferę branży, w której chcesz działać. Umiesz powiedzieć czemu jedne strony lubisz bardziej, inne mniej. W takim razie pora odpowiedzieć sobie na pytanie: Gdzie w tym wszystkim widzisz siebie? Zastanów się co Cię wyróżnia i podkreśl to. Testowaliśmy wiele blogów, które były dobrze prowadzone, ale zabrakło im oryginalności, przez co nigdy nie zyskały dużej popularności. Wiesz co może być hakiem na uwagę odbiorców? Twoje mocne strony . Robisz niesamowite zdjęcia? Masz lekkie pióro? A może tworzysz rewelacyjne infografiki lub komiksy? Wykorzystaj to na swoim blogu!

  4. Do kogo chcesz skierować content?

    wytypowanie grupy odbiorców

    Pamiętaj, że nigdy nie zadowolisz wszystkich. Dlatego warto już na wstępie określić grupę odbiorców, na której Ci zależy. Czy chcesz kierować swój przekaz tylko do profesjonalistów, którzy mają bardzo dużą wiedzę w danym temacie? A może zależy Ci na edukacji amatorów i to im chcesz udzielać porad? Warto zawęzić target i określić swoich odbiorców, m.in. na podstawie wieku, wykształcenia, pochodzenia (miasto czy wieś), płci. Takie działanie ułatwi Ci pisanie – pomoże bowiem określić styl i język pisania oraz dobrać odpowiednie tematy, interesujące dla Twoich odbiorców.

Wychodzimy z założenia, że jeśli już coś robić, to robić to dobrze. Wyznaczenie celu, określenie tematyki, wytypowanie grupy odbiorców, a do tego wymyślenie oryginalnej formy dobrze przygotują Cię do prowadzenia bloga. Po pierwsze: Nie wpadniesz dzięki temu w panikę czytając na wstępie o hostingach, domenach, CMSach i innych technikaliach. Po drugie: Skonkretyzujesz swoje oczekiwania . Po trzecie: Wyznaczysz kierunek działania.