Pozycjonowanie (z ang. search engine optimization - SEO) to złożony proces, składający się z wielu czynności optymalizacyjnych podejmowanych na różnych płaszczyznach (tekst, grafika, kod html, itp.). Żeby nie zniechęcić Cię do działania, na starcie opowiemy o absolutnych podstawach, a z każdym kolejnym artykułem będziemy rozszerzać te tematy. Teraz wspominamy o najważniejszych działaniach w początkach pozycjonowania, czyli: doborze słów kluczowych, tworzeniu oryginalnych tekstów, optymalizacji sekcji head, przygotowaniu nawigacji oraz budowaniu profilu linkowego.

  1. Wytrychy w tekście

    Dobranie słów kluczowych

    Przygotowanie zestawu fraz kluczowych to podstawa pozycjonowania bloga. Jeśli chcesz napisać tekst, który będzie często wyszukiwany, musisz dowiedzieć się czego szukają Twoi potencjalni czytelnicy. Obecnie dostępnych jest wiele narzędzi do wyszukiwania fraz (np. Planer słów kluczowych od Google, Keywordtool.io, Übersuggest.io, Answer The Public ). Ponadto prostym sposobem, który zawsze stosujemy w pierwszej kolejności, jest sprawdzenie podpowiedzi od Google: zarówno tych pojawiających się w pasku wyszukiwania …jak i tych umieszczonych na końcu strony wyników wyszukiwania

    Te narzędzia pozwalają zbudować bazę słów kluczowych. Możesz dzięki nim stworzyć zbiór wyrażeń, bardziej lub mniej precyzyjnie dopasowanych do tematu konkretnego artykułu. Ponadto mogą stanowić świetne źródło inspiracji do tworzenia poczytnych tekstów, bowiem niektóre wyrażenia stanowią gotowe tematy dla postów np. Jak prowadzić blog podróżniczy? Jak pisać bloga i zarabiać?

    Mając początkowy zestaw fraz kluczowych pamiętaj o umiejętnym ich wykorzystaniu. „Upychanie” w każdym zdaniu frazy (tzw. keyword stuffing) przyniesie skutek odwrotny od zamierzonego.

    W tym miejscu zaledwie poruszamy temat doboru słów kluczowych – który jest tak obszerny, że poświęcimy mu więcej miejsca w osobnym artykule

  2. Tekstowe faux pas

    Tworzenie oryginalnych tekstów

    Napisanie oryginalnego i użytecznego tekstu to zwykle podstawa dla skutecznego pozycjonowania bloga. Artykuły w całości lub we fragmentach skopiowane z innych serwisów lub z jednej z podstron własnego bloga niemal z góry skazują tekst na niepowodzenie. Jest to efekt działania algorytmu Google, którego założeniem jest prezentowanie wyżej w wynikach wyszukiwania stron wartościowych (użytecznych dla odbiorców), a więc między innymi z tekstami oryginalnymi, które nie stanowią kopii z innych stron. O tym w jaki sposób napisać wartościowy tekst na bloga wspominamy szerzej w artykule: „Jak pisać teksty na bloga”

  3. Sekcja head z głową

    Optymalizacja title i meta description

    Sekcja head to wizytówka Twojego bloga w wynikach wyszukiwania. Pierwszym elementem składowym jest meta title, czyli tytuł. Odgrywa istotną rolę w pozycjonowaniu bloga i dlatego koniecznie należy umieścić w nim słowa kluczowe. Metodą prób i błędów doszliśmy do wniosku, że jego optymalna długość wynosi około 55-60 znaków. Nie ma wówczas ryzyka, że Google „utnie” tytuł (co po prostu źle wygląda) ani, że jego potencjał się zmarnuje.

    Drugim składnikiem sekcji head jest meta description, czyli krótki opis zawartości danej strony. Nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ale może zwiększyć ruch na blogu – jeśli wyróżnia się spośród innych opisów w wynikach wyszukiwania, to może zachęcić użytkownika do kliknięcia i wejścia na stronę. Google nie wskazuje konkretnego limitu znaków, jednak nasze testy pokazały, że – podobnie jak w meta title - za długi opis może być ucięty, a za krótki nie stanie się wystarczającą zachęta do wejścia na bloga.

    Wielokrotnie testowaliśmy jakie rozwiązania najlepiej sprawdzą się w pozycjonowaniu bloga, a jednocześnie wygenerują „kliki”. Wypróbowaliśmy setki, jeśli nie tysiące wariantów i wyciągnęliśmy jeden wniosek… nie ma uniwersalnego „złotego środka”. Optymalizacja sekcji head wymaga w każdym przypadku stosowania metody prób i błędów. A to dopiero wierzchołek góry lodowej!

  4. Wirtualny GPS

    Zaplanowanie nawigacji i struktury

    Przejrzysta konstrukcja oraz intuicyjna nawigacja są ważne dla użytkowników, co szczegółowo opisujemy w poście: „Dobra nawigacja na blogu” Jednak zarówno nawigację, jak i strukturę strony można także odpowiednio przystosować pod kątem robotów Google. Bardzo dobrze sprawdza się nawigacja typu breadcrumbs. Użytkownik wie, w którym miejscu na stronie się znajduje, a Googleboty mają ułatwione zrozumienie struktury witryny i przemieszczanie się między stronami.

    W przypadku rozbudowanego już bloga (często są to blogi firmowe) stosujemy sitemapy w formacie XML, które stanowią zbiór wszystkich odnośników podstron witryny i ułatwiają wyszukiwarce proces indeksowania. Zawsze zgłaszamy taką mapę w Google Search Console (narzędzie dla webmasterów od Google), co dodatkowo przyspiesza proces.

  5. Po linkach do pozycji

    Pozyskiwanie linków do strony

    Odnośniki stanowią jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie. Sugeruje to Google w swoich wytycznych dla webmasterów, a my potwierdzamy to na podstawie obserwacji naszych blogów z bardzo zróżnicowanym profilem linkowym. Dlatego tak ważne dla wysokich pozycji bloga w SERPach jest pozyskiwanie naturalnych, wysokiej jakości linków do strony. Wypracowujemy to przede wszystkim poprzez:

    • tworzenie „klikalnego”, wartościowego contentu na bloga
    • przygotowywanie wpisów gościnnych na blogach o podobnej tematyce – nie skupiaj się jednak na linkowaniu (Google nieprzychylnie na to patrzy) a przede wszystkim na budowaniu swojej marki,
    • włączanie się do dyskusji w komentarzach do artykułów na innych blogach i forach dyskusyjnych,
    • publikowanie wpisów w social mediach.

    W kwestii linków wewnętrznych już teraz możemy zdradzić Ci, że bardzo ważny jest też „wygląd”. Odnośniki pozbawione parametrów i znaczników sesji, zawierające słowa kluczowe, to tzw. przyjazne adresy URL, które są pozytywnie odbierane przez użytkowników i roboty Google. Temu obszernemu tematowi poświęcamy odrębny artykuł o linkowaniu bloga

Dobór odpowiednich słów kluczowych, optymalizacja sekcji head, tworzenie oryginalnych tekstów, a także dobra nawigacja i umiejętne stosowanie linków to fundamenty pozycjonowania bloga. Zwracamy dużą uwagę na te elementy budując obecność bloga w Internecie, bo o ich znaczeniu przekonaliśmy się na własnej skórze w trakcie realizacji wszystkich dotychczasowych projektów. Żeby nie zasypać Was od razu nadmiarem informacji, bliżej o każdym z tych aspektów opowiemy w kolejnych artykułach.