Masz głowę pełną pomysłów i już w tej chwili byś zaczął tworzyć. Jeśli jednak myślisz poważnie o pozycjonowaniu bloga, to wstrzymaj się jeszcze chwilę i poznaj tajniki optymalizacji treści pod kątem SEO. Dzięki temu zyskasz wiedzę, którą będziesz mógł zastosować w trakcie pisania. Poświęć kilka chwil teraz, by oszczędzić dużo czasu potem.

Merytoryczna

W artykule o podstawach pozycjonowania wspominaliśmy o znaczeniu oryginalnych treści. Algorytmy Google, czyli zaawansowane programy komputerowe, oceniają strony internetowe na podstawie różnych wskaźników i ustalają ranking witryn w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najważniejszych wskaźników należy szeroko pojęta jakość, a we wskazówkach dla webmasterów dotyczących jakości, Google przestrzega przed kopiowaniem treści, ponieważ są dla użytkowników wyszukiwarki bezwartościowe.

Optymalizacja treści pod kątem SEO powinna więc uwzględniać użyteczność dla odbiorców. Ten prosty wniosek wynieśliśmy z wielu napisanych i opublikowanych tekstów. W praktyce przekłada się to na:

 - poruszanie nowych tematów – szczególnie takich, które jeszcze nie zostały opisane przez konkurencję, a wśród odbiorców widzisz potrzebę ich omówienia.

 - wyczerpujące omówienie tematu – najlepiej z różnych perspektyw i z wykorzystaniem wszelkich dostępnych źródeł (zwłaszcza z tych, z których jeszcze nikt inny nie korzystał). Ponadto Twój tekst powinien pomóc czytelnikowi podjąć decyzję i pogłębić jego wiedzę.

 - odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi i wyrażeniami powiązanymi – w jednym z artykułów omówiliśmy szczegółowo gdzie szukać i jak dobrać słowa kluczowe, ale nie możesz „upychać” ich w każdym zdaniu. Twój tekst powinien być optymalnie nasycony zarówno frazami, jak i słowami, które wiążą się z nimi tematycznie. Dzięki temu więcej osób przeczyta Twój tekst, ponieważ dotrą do niego poprzez różnego rodzaju zapytania.

Wizualna

Po napisaniu artykułu przygotuj go do publikacji na blogu. Poruszaliśmy już temat formatowania tekstu. Już wiesz, że jeden, zwarty blok tekstu jest mało czytelny i mało atrakcyjny ergo staje się nieużyteczny dla odbiorcy ergo nie będzie wysoko ceniony przez algorytmy Google. Jak działać?

My mamy 5 żelaznych zasad:

 - Dzielimy tekst na krótkie akapity (ok. 400-600 znaków)

 - Zachowujemy zasadę jeden akapit rozwija jedną myśl.

 - Stosujemy kolory, różne rozmiary i różne fonty w tekście.

 - Robimy przerwy między akapitami na dobrze dobrane grafiki.

 - Stosujemy odpowiednie nagłówki i śródnagłówki.

Dobrze przygotowany nagłówek jest użyteczny dla odbiorcy (informuje o czym będzie tekst), ciekawy (zachęca do przeczytania) i generuje ruch (zamieszczenie fraz w znaczniku <h1> wspiera pozycjonowanie). Wsparciem są też śródnagłówki, wskazujące na zakres tematyczny poszczególnych akapitów, dzięki czemu odbiorca może w kilka sekund ocenić czy artykuł odpowiada jego potrzebom.

Techniczna

Przygotowany merytorycznie i wizualnie tekst wystarczy doszlifować pod kątem technicznym. Wspominaliśmy już jak należy przygotować sekcję head z głową, żeby zachęcała użytkownika do kliknięcia i wejścia na stronę. Podpowiemy jeszcze, że warto zadbać o tzw. przyjazny adres URL, czyli taki, który nie jest za długi, nie ma znaków specjalnych, dobrze wskazuje na zawartość tekstu, a jednocześnie pomaga czytelnikowi zorientować się w jakim miejscu bloga się znajduje, np.

                http://influenceme.pl/

                http://influenceme.pl/about-us

                http://influenceme.pl/blog/posts

                http://influenceme.pl/blog/post/od-czego-zaczac-prowadzenie-bloga

W warstwie tekstowej możesz zastosować „praktyki SEO”, które mogą wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie Twojego bloga. Do najpopularniejszych należą:

 - linki wewnętrzne – które odsyłają użytkownika do innej podstrony w obrębie danej domeny, dzięki czemu wspomagają nawigację oraz pomagają robotom Google w indeksowaniu witryny, a ponadto mogą poprawiać pozycję  witryny oraz zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

 - mikrodane (in. schema.org) – które stanowią rodzaj znaczników HTML, pozwalających wyszukiwarce lepiej zrozumieć zawartość strony, a tym samym wyświetlić ją w odpowiedni sposób. Schema.org umożliwia „opisanie” wielu obiektów i wielu ich właściwości, np. buty – jako ze skóry, w czerwonym kolorze.

Optymalizacja tekstu pomaga dostosować go przede wszystkim do wymagań użytkownika, bowiem zgodnie z niepisaną zasadą Google: co dobre dla użytkownika – dobre dla wyszukiwarki. Zadbanie o stronę merytoryczną, wizualną oraz techniczną tekstu pod kątem SEO może przynieść korzyści w postaci wyższej pozycji na określone frazy kluczowe, większej rozpoznawalności bloga w Internecie, a także większego ruchu na stronie. Duża aktywność użytkowników oraz wysoka liczba wyświetleń stanowią z kolei wskaźniki, na które bacznie zwracają uwagę reklamodawcy, dlatego optymalizacja treści może również pomóc Ci zarabiać na blogu.