Realne korzyści finansowe można osiągnąć dzięki różnym formom reklamy na blogu. Wielu z nas pierwsze zarobki na tym polu zyskało dzięki programom partnerskim, dla innych było to kolejne narzędzie do osiągania zysków finansowych z prowadzonego bloga. Wszyscy dostrzegamy ich potencjał i chętnie dzielimy się naszymi spostrzeżeniami z Tobą, żebyś lepiej poznał temat i uniknął naszych „błędów młodości”.

Mechanizm działania

Programy partnerskie są sposobem na zarabianie na blogu. Mechanizm opiera się na promowaniu na blogu treści reklamowych. Chodzi oczywiście o promocję w postaci linków do konkretnego produktu lub usługi firmy, z którą zaczynasz współpracę  w ramach danego programu partnerskiego. Takie odnośniki przekazuje reklamodawca i mają one odpowiednio przygotowany adres docelowy. Dzięki temu system programu partnerskiego może zweryfikować Ciebie jako osobę, która umieściła dany link – w ten sposób identyfikują Twojego bloga jako miejsce, z którego do ich oferty dotarł internauta. Dlaczego to jest takie ważne?

Sposób rozliczenia

Indywidualny link, który identyfikuje Twoją stronę jako polecającą, jest ważny przy rozliczeniach prowizji z programem partnerskim. Z reguły prowizje są naliczane procentowo od wartości promowanego produktu lub usługi. Słyszeliśmy od innych blogerów, że spotkali się z prowizją w postaci stałej kwoty. My osobiście jeszcze na takiej zasadzie nie współpracowaliśmy, a korzystaliśmy z programów partnerskich często, więc stałe stawki wydają nam się zjawiskiem raczej marginalnym.

Firmy stosują prowizje bezpośrednie, jeśli internauta dokonał zakupu usługi lub produktu po przejściu z Twojego bloga na serwis zakupowy. Wówczas naliczona zostanie dla Ciebie jednorazowo prowizja bezpośrednia. Jej wysokość jest uzależniona od warunków umowy.

Np. Młoda Para po kliknięciu w link na Twoim blogu przeszła na stronę biura podróży XYZ i po raz pierwszy zakupiła w nim wycieczkę na podróż poślubną wartą 10 tys. złotych, a Twoja prowizja bezpośrednia wynosi 20% to jednorazowo otrzymasz 200 złotych.

W programach partnerskich funkcjonuje jeszcze prowizja wieczna. Jest ona naliczana dla blogera, który pierwszy poleci danego Klienta. Wypłacana jest z każdym kolejnym zakupem dokonanym przez tego samego klienta, który w pewien sposób jest na stałe powiązany z blogerem.

Np. Para Młoda, która dzięki Tobie wykupiła po raz pierwszy wycieczkę w biurze turystycznym XYZ znalazła u innego blogera, tego samego programu partnerskiego, ciekawą wycieczkę na 1 rocznicę ślubu i ją zakupiła – wówczas bloger ten otrzyma prowizję bezpośrednią (bo z jego strony przejdzie przekierowanie zakupu), zaś Ty otrzymasz prowizję wieczną (bo jako pierwszy poleciłeś tę Parę Młodą).

Przedstawiliśmy zaledwie jedną, ale najpopularniejszą formę rozliczeń w programach partnerskich, a mianowicie rozliczeń za sprzedaż promowanego produktu lub usługi (Cost per Sale, CPS). Prowadząc blogi o zróżnicowanej tematyce i różnych zasięgach współpracowaliśmy także na zasadzie rozliczeń za kliknięcie (Cost per Click, CPC). Wówczas otrzymywaliśmy prowizję za kliknięcie w odnośnik. Rzadziej zdarzały nam się kooperacje, gdzie warunkiem otrzymania prowizji były wypełnione prawdziwymi danymi formularze kontaktowe na stronie reklamodawcy (Cost per Lead, CPL).

Sposób działania

Zarabianie na blogu za pośrednictwem programów partnerskich jak już wiesz wymaga umieszczenia linka, który będzie skuteczny. Dlatego przemyśl, czy Twój blog na pewno nadaje się do takiej współpracy, zwróć uwagę:

 - czy Twoja grupa docelowa będzie zainteresowana ofertą reklamodawcy – jeżeli prowadzisz blog kulinarny, to trudno będzie Ci współpracować w ramach programu partnerskiego skoncentrowanego na branży bankowej i finansowej;

 - czy Twoja grupa docelowa będzie dokonywać zakupów w Internecie – jeżeli Twoimi odbiorcami są osoby młode, które jeszcze nie mają własnych kont bankowych albo poszukują informacji np. jak zwiedzać, zjeść za darmo lub bardzo tanio, to przy modelu rozliczeń CPS nie masz dużej szansy na zarobienie na blogu.

W planowaniu wielkich zysków z pomocą programów partnerskich nie zapominaj nigdy o swoich odbiorcach, jeśli nie chcesz ich stracić. To właśnie dzięki nim masz możliwość zarabiania na blogu. Dlatego warto dobrze przemyśleć i omówić zasady współpracy z reklamodawcą. Jako właściciel strony, gdzie taka reklama ma się pojawić, możesz negocjować np. wielkość banera i jego położenie bądź sposób linkowania w tekście tak, aby reklama była zauważalna, a zarazem nie raziła Twoich odbiorców. Korzystniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie linka w tekście, np. w opisie produktu, recenzji, teście, porównaniu produktów.