Z reguły zakładając bloga albo wiesz od razu, że chcesz na nim zarabiać, albo myśl o zarabianiu na blogu pojawia się z czasem. Dla części blogerów aspekt korzyści finansowych może stanowić główny motor napędowy. Dla innych będzie atrakcyjnym dodatkiem do prowadzenia strony o swojej pasji. Gdy już jednak pojawi się myśl o chęci zarabiania na blogu, to za nią idą kolejne: Kiedy zacząć? W jaki sposób?

Odpowiedni moment na start

Spotkaliśmy się z różnymi sytuacjami. Raz monetyzacja była głównym celem założenia i prowadzenia bloga. Innym razem korzyści finansowe zaczęliśmy rozważać, gdy blog prowadzony był już długi czas. Dzięki temu wiemy, że nie ma złotej zasady i to kiedy zaczniesz zarabiać na blogu zależy od Ciebie i czynników takich jak branża, konkurencja, itd.

Jeżeli dopiero wystartowałeś z blogiem, szanse na zarobienie w pierwszych tygodniach, a nawet miesiącach są niewielkie. Musisz najpierw:

Gdy zauważysz, że co miesiąc odwiedza Twój blog duża, rosnąca liczba użytkowników, jest to dobry moment na zainteresowanie się reklamą na blogu Brak wyświetleń lub niewielka ich liczba sprawiają, że reklamy, które znalazłyby się na Twoim blogu będą miały niski wskaźnik CTR (czyli liczby osób, które w nie kliknęły) – a to właśnie od tego wskaźnika jest często ustanawiana kwota zysków.

Popularne reklamy na blogu

Często pożądaną przez blogerów formą zarabiania na blogu jest współpraca z markami, które proszą o przetestowanie i recenzję na blogu produktu lub usług. Firmy decydują się na taką formę reklamy wybierając blogi popularne z dużą i aktywną społecznością. Zanim jednak osiągniesz ten poziom możesz korzystać z innych form reklamy na blogu. Do najpopularniejszych należą:

  • reklamy AdSense - jest to bezpłatne narzędzie od Google. Wyświetla na blogach oraz stronach internetowych reklamy z usługi Google AdWords. Opłata jest uzależniona od liczby kliknięć reklam przez użytkowników lub od liczby wyświetleń. Google automatycznie wybiera reklamy wykorzystując kierowanie kontekstowe, na miejsca docelowe, na język lub spersonalizowane reklamy.
  • artykuły sponsorowane - są to teksty, które bloger przygotowuje i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie lub osiąga inne korzyści na zasadach ustalonych z firmą. Ma być to treść z jednej strony zachęcająca do zakupu produktu lub skorzystania z usługi marki nawiązującej współpracę z blogerem, ale z drugiej wykazująca się obiektywizmem i profesjonalizmem.
  • programy partnerskie - mogą przyjąć bardzo zróżnicowaną postać. Najczęściej są to platformy zrzeszające różne sklepy internetowe i/lub różne marki. Bloger otrzymuje zapłatę wówczas, jeżeli link, który umieścił na swoim blogu skierował konsumenta do sklepu i tam dokonano zakupu.

Reklamy, obok współpracy marek z blogerami, stanowią popularny sposób zarabiania na blogu. Korzyści finansowe z tego tytułu czerpią ci, którzy uprzednio poświęcili czas i energię na zbudowanie własnej, rozpoznawalnej marki. Właściciele blogów, które są często odwiedzane przez dużą liczbę użytkowników, mają duże możliwości zarabiania na swoich stronach – to z takimi influencerami najczęściej nawiązują współpracę marki. Reklamy natomiast (w postaci artykułów sponsorowanych, programów partnerskich, a także reklam AdSense) są często pierwszymi wyborami osób, które już osiągnęły dość duży ruch na stronie i mają sporą grupę odbiorców, a dopiero zaczynają zarabiać na blogu.