Marketing w wyszukiwarkach internetowych stanowi prężnie rozwijającą się gałąź szeroko rozumianego marketingu. Dostępne w tym obszarze narzędzia dają wiele możliwości promocji online, ale dla licznych użytkowników stanowią jeszcze „białe plamy na mapie”. Dostajemy dużo zapytań od osób, które nie do końca są pewne co oznacza SEO i SEM i zastanawiają się z czym to się je. Wspierając się wiedzą zespołu Sunrise System - naszego partnera merytorycznego – przedstawiamy ogólny zarys problemu, który rozwieje wątpliwości nie tylko wśród blogerów.

Czy SEM = SEO?

Ze specjalistycznej nomenklatury stosowanej przez anglojęzycznych markerów, terminy SEM (Search Engine Marketing), SEO (Search Engine Optimization), PPC (Pay per Click) przeszły do słownika Internautów zainteresowanych marketingiem internetowym, przy czym często są stosowane zamiennie… i to błędnie.

Gra o tron

Przykładowe wyniki wyszukiwania zwrócone prze Google dla hasła „Gra o Tron”, zawierające m.in. PPC i wyniki organiczne

SEM to ogół działań promocyjnych, pozwalających zwiększyć widoczność określonej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Na SEM składa się:

 - SEO – to proces optymalizacji witryny w taki sposób, by poprawić ilość oraz jakość ruchu danej strony. Jego celem jest dostarczenie możliwie najlepszych jakościowo naturalnych wyników wyszukiwania.

 - PPC – to model rozliczania za reklamy w Internecie, w którym reklamodawca płaci za kliknięcie w link lub baner, nie zaś za samo wyświetlenie się reklamy.

SEM jako szersze pojęcie należy postrzegać w kategoriach wykorzystywania silników wyszukiwarek do jak najbardziej skutecznego reklamowania i kierowania ruchu na daną witrynę. Rozwiązania SEM doskonale sprawdzają się zarówno w przypadku firmowych stron internetowych, jak i blogów. A szczególne znaczenie w tym obszarze mają działania z zakresu pozycjonowania.

SEO-składniki

Eksperci SEO podpowiadają, że przy optymalizacji stron internetowych zwracają uwagę na szereg czynników, które mają znaczenie w pozycjonowaniu strony. Wykorzystywane są rozwiązania z obszaru SEO on-page (wszelkie działania w obrębie samej witryny) i SEO off-page (wszelkie działania poza witryną) w celu osiągnięcia jak największej widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, ale też angażowania odbiorców na różnych płaszczyznach.

W optymalizacji on-page punkt ciężkości spoczywa na działaniach bezpośrednio związanych z witryną i to we wszystkich aspektach. Do konkretnych działań w kwestiach merytorycznych zalicza sie m.in.:

  • dobór odpowiednich słów kluczowych (także z tzw. długiego ogona),
  • tworzenie unikalnych i wartościowych treści,
  • wprowadzanie grafiki „pracującej” na ruch na stronie.

Od strony technicznej i strukturalnej warto zadbać o zapewnienie szybkiego ładowania strony, optymalizację kodu HTML pod kątem SEO, odpowiednie rozmieszczenie contentu na stronie, dobrą nawigację oraz inne elementy, które mogą podlegać ocenie algorytmów wyszukiwarki Google.

Optymalizacja on-page stanowi dobrą podstawę dla podjęcia działań poza stroną (off-page) – w kierunku zwiększenia popularności witryny w wynikach wyszukiwana. Odpowiednie linkowanie, czyli pozyskiwanie wartościowych linków do pozycjonowanego bloga, to kluczowy element w tym zakresie. Sprzyja także obecność w mediach społecznościowych, udział w angażujących dużą społeczność forach internetowych, jak też aktywność na blogach poprzez umieszczanie komentarzy. Wartościowe linki to również te, które prowadzą z popularnych stron internetowych i blogów. Marki – zwłaszcza początkujące, ale też te znane – chętnie nawiązują współpracę z blogami z dużą liczbą obserwujących.

Strategia SEO

Dla właściwego ukierunkowania działań SEO istotne znaczenie ma zbudowanie strategii dostosowanej do jasno określonych celów. W ich ustanowieniu wykorzystuje się analizę potrzeb biznesowych, co pozwala ustalić na czym powinna skoncentrować się optymalizacja:

  • budowaniu wizerunku eksperta,
  • budowaniu zaangażowanej społeczności,
  • poprawie widoczności w wynikach wyszukiwania,
  • sprzedaży produktów,
  • poszerzeniu zasięgu na cały kraj,
  • zintensyfikowaniu oddziaływania w regionie, itp.

Wyznaczony cel pomaga ustalić także odbiorców i wybrać odpowiednie słowa kluczowe, a co za tym idzie dopasować tematy artykułów, przygotować wpisy na bloga, zaangażować się w dystrybucję contentu poprzez właściwe kanały.

Przy budowaniu strategii SEO pomocne są narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych (np. Planer słów kluczowych), poszukiwania tematów (Answer The Public, podpowiedzi Google), czy kanały dystrybucji (media społecznościowe, fora dyskusyjne). Pamiętać należy przy tym o zmieniającej się każdego dnia rzeczywistości internetowej, co wymaga stałego monitoringu efektów podejmowanych działań. Pozwala to na zachowanie elastyczności oraz zapewnia szybką reakcję na zmiany, np. algorytmów Google.

Prowadzona dla witryny strategia SEO powinna być dostosowana do przyjętej w firmie strategii marketingowej. Działania w zakresie optymalizacji mogą wspierać budowanie świadomości marki, pozytywnego wizerunku firmy, ale też poprawić ogólną sprzedaż konkretnego produktu lub usługi (np. sezonowego, nowego, itp.). SEO bloga zwiększa jego widoczność w wynikach wyszukiwania, poprawia rozpoznawalność i rozszerza zasięg oddziaływania oraz wzmaga ruch.

Szansa dla blogerów?

Prowadząc rozmowy z ekspertami z Sunrise System zyskaliśmy pewność, że blogerzy powinni rozważyć pozycjonowanie. Czemu? Zwrócili naszą uwagę na duży wpływ optymalizacji na widoczność bloga w naturalnych wynikach wyszukiwania, a większa widoczność prowadzi do większej rozpoznawalności, a także generuje wartościowy i duży ruch.

My natomiast doskonale zdajemy sobie sprawę, że to może przynosić finansowe zyski np. poprzez reklamy, udział w programach partnerskich lub współpracę z marką – popularny blog wzbudza zainteresowanie marek poszukujących wiarygodnych influencerów do współpracy.Optymalizacja bloga firmowego może przyczynić się do napływu nowych Klientów, zbudowania zaangażowanej społeczności, czy poprawy struktury sprzedażowej.

Nie wierzycie? Porozmawiajcie tak jak my z jednym z liderów pozycjonowania w Polsce. Ekipa z Sunrise System zdradzi Wam tajniki pozycjonowania.