Korzystanie z Internetu opiera się na wyszukiwaniu stron w celu znalezienia informacji, zakupu produktu lub usługi, itp. Ten proces zaczyna się od wpisania w pasek wyszukiwarki słowa (wyrażenia kluczowego). Stanowi ono dla wyszukiwarki (a właściwie dla jej algorytmów) sygnał do przeglądania zaindeksowanych stron w celu odnalezienia najbardziej przydatnych wyników. Są one następnie porządkowane w kolejności od najtrafniejszego i wyświetlane na stronach wyników wyszukiwania. Właśnie dlatego umieszczenie słów kluczowych w tekście na blogu jest tak ważne dla jego pozycjonowania.

Gdzie szukać słów kluczowych?

W artykule o podstawach pozycjonowania bloga zdradziliśmy, że my często korzystamy z podpowiedzi Google – wyświetlających się po wprowadzeniu wyrazów w pasku wyszukiwarki, a także tych umieszczonych na końcu wyników wyszukiwania. Nie zamykamy się tylko na tę metodę. Keyword research, czyli poszukiwanie słów kluczowych, ma strategiczne znaczenie dla pozycjonowania bloga i dlatego korzystamy z różnych źródeł w poszukiwaniu słów kluczowych:

  • Planer Słów Kluczowych – darmowe narzędzie Google AdWords, które dostarcza gotową listę propozycji słów kluczowych z informacją o konkurencyjności oraz o przedziale średniej miesięcznej liczby wyszukiwań.
  • Google Trends –  kolejne darmowe narzędzie od Google. Opiera się na danych wyszukiwarki. Pozwala śledzić trendy popularności określonych fraz w konkretnym czasie i lokalizacji.
  • Google Search Console – także narzędzie z warsztatu Google, które daje możliwość monitorowania strony. Przy poszukiwaniu słów kluczowych znaczenie mają zakładki: „Ruch związany z wyszukiwaniem” oraz „Analiza wyszukiwania”. Dostarczają listę z wyrażeniami, przyczyniającymi się do kliknięć i wyświetleń stron.
  • Wyszukiwarki słów kluczowych – w Internecie jest wiele darmowych i płatnych wyszukiwarek (m.in. Keywordtool.io., Übersuggest.io, Answer The Public). Dostarczą informacje o wyrażeniach powiązanych z tematyką, którą chcesz poruszyć w tekście na blogu.
  • Fora internetowe i social media – przeglądając dyskusje na forach oraz w social mediach wychwyć często powtarzające się wyrażenia, przy okazji możesz znaleźć ciekawy temat na kolejny artykuł na bloga (np. tematyk odpowiadający na pytanie, które na Facebooku nie znalazło odpowiedzi).
  • Inne źródła – korzystamy z rozwiązań, które z uwagi na swoją popularność stanowią dla nas inspirację w poszukiwaniu słów-wytrychów dla blogowych tekstów. Posiłkujemy się w ten sposób Wikipedią (głównie sekcja „Zobacz też”), Allegro (podpowiedzi z wyszukiwarki) oraz popularnymi portalami dla konkretnej tematyki.

Pamiętaj, że powyższe źródła służą stworzeniu własnych, wstępnych list ze słowami kluczowymi, nie dają natomiast gotowych rozwiązań. Z własnej pracy z tymi narzędziami wiemy, że pogłębiony keyword research wymaga wzięcia pod uwagę wielu dodatkowych czynników – o czym więcej opowiemy w artykule dotyczącym optymalizacji treści pod kątem pozycjonowania.

Jakie słowa kluczowe wybrać?

Wiedząc, gdzie szukać fraz możesz się teraz zastanawiać, jakie będą najodpowiedniejsze dla Twojego bloga. Mając przed oczami wszystkie listy i diagramy ze słowami kluczowymi zwróć uwagę:

  • które frazy odzwierciedlają zawartość Twojego bloga lub pasują merytorycznie do tematu planowanego artykułu – to ważne, aby przy tworzeniu tekstu można było użyć słów kluczowych naturalnie, tak by nie rzucało się w oczy ich celowe zastosowanie pod kątem pozycjonowania bloga.
  • jaką konkurencyjność mają wyrażenia kluczowe – ten parametr określa tak naprawdę stopień trudności pozycjonowania. Przy dużej liczbie serwisów pozycjonujących się na określone słowo kluczowe może być Ci trudniej osiągnąć wysoką pozycję, zwłaszcza jeżeli będziesz musiał konkurować z największymi markami.

Określenie stopnia konkurencyjności fraz nie jest łatwe. Aby uzyskać rzetelną informację należy sprawdzić i porównać m. in. Planer Słów Kluczowych (pamiętając, że uwzględniane są tu wyniki konkurencyjności reklam AdWords), czy liczbę wyników podanych przez wyszukiwarkę Google dla danego słowa kluczowego. Zdrowy rozsądek pozwoli natomiast wyciągnąć wnioski z porównania informacji uzyskanych z wyszukiwarki Google i Planera Słów Kluczowych.

Słowa kluczowe

Rozpoczynając pozycjonowanie bloga warto spróbować od mniej popularnych fraz, a z czasem zainteresować się bardziej ogólnymi.

  • na rodzaj słów kluczowych – występują 4 rodzaje fraz:
  • informacyjne (stosowane przy zapytaniach informacyjnych, np. „stolica Polski”, „data Dnia Matki”),
  • brandowe (służą do wyszukania określonej marki, osoby, przedsiębiorstwa, np. Bauer Media, Twój Styl),
  • ogólne (stosowane przy wyszukiwaniu ogólnym, np. „porcelana”, „biżuteria”),
  • z długiego ogona (tzw. long tail, wykorzystywane są do wyszukiwania sprecyzowanych informacji, np. „blog o podróżach po południowo-wschodniej Azji na rowerze”, „przepisy z tofu dla wegetarian”).

Wyszukanie i umiejętne dobranie słów kluczowych ma istotne znaczenie dla wszystkich, którzy chcą zarabiać na blogu. Bez fraz algorytmy Google mogą nie trafić do Twojej witryny ergo nie znajdą Cię też Internauci. Na porządny keyword research poświęcamy kilka a nawet kilkanaście godzin i Tobie radzimy podobne podejście, ponieważ przynosi profity – w postaci większej liczby wyświetleń oraz kliknięć. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie bloga to strategia długofalowa i efekty pojawią się – w zależności od branży – po kilku tygodniach a niekiedy miesiącach.