W prowadzeniu bloga ważna jest konsekwencja na wszystkich płaszczyznach. Konsekwentne tworzenie dobrych postów i ich dystrybucja pozwalają generować ruch na stronie. Ważne jest również konsekwentne dążenie do wypracowania określonego stylu, który będzie zawsze już z Tobą kojarzony, oraz jego utrzymanie.

Persona non grata

Strona tekstowa


Nadanie spójnego stylu blogowi zależy w dużej mierze od tekstu. W artykule o przygotowaniu do uruchomienia bloga podpowiadaliśmy: Zanim coś stworzysz, pomyśl dla kogo to tworzysz. Wytypowanie grupy odbiorców to dobre rozwiązanie na początek, jednak gdy chcesz zacząć pisać bloga i tworzyć skuteczne posty musisz sięgnąć po więcej. Przygotuj personę. To narzędzie, które ułatwi Ci pisanie. Dlaczego?

Persona jest Twoim wyobrażeniem o odbiorcy, do którego kierujesz swój tekst. Gdy próbowaliśmy określić go ogólnie, teksty wychodziły nam zachowawcze. Pomogło doprecyzowanie i teraz nim usiądziemy przed klawiaturą zastanawiamy się, czy nasz tekst przeczyta Agata w wieku 37 lat na stanowisku Director Manager Marketing z wykształceniem wyższym, uwielbiająca markowe kosmetyki, podróże po Azji i kawę z popularnej sieciówki, czy student 2 roku antropologii, jeszcze na utrzymaniu rodziców, z mnóstwem znajomych, żyjący chwilą i kochający Minecrafta.

Nie powielaj naszych błędów i od razu pomyśl kto może siedzieć przed ekranem monitora i czytać Twoje teksty. Szybciej wybierzesz tematy i dopasujesz słownictwo, a ujednolicona tematyka i styl pomogą stworzyć spójną stronę tekstową bloga.

Veni, vidi, vici

Strona wizualna


Wygląd Twojego bloga powinien być spójny. Oznacza to, że po otworzeniu każdej podstrony musi być jasne, że należy do Twojego bloga. Pomaga w tym używanie konkretnego szablonu i określonych czcionek, jak też jednolite formatowanie wszystkich tekstów m.in. wielkość nagłówków, kolor podkreślenia, ikony przy wypunktowaniu, itp. Dobrze też odpowiednio zaakcentować odnośniki. Samo umieszczanie linków jest ważne dla bloga od strony pozycjonowania , zaś ich wygląd ma znaczenie od strony wizualnej. Utrzymanie jednolitej formy linków we wszystkich postach wpływa na spójny charakter strony wizualnej bloga.

Ponadto warstwa wizualna powinna być dostosowana do tematyki podejmowanej na blogu. Pisząc o biznesie lub finansach nie stosuj infantylnych szablonów, ponieważ wysyłasz w ten sposób sprzeczny komunikat. Równie fatalnym posunięciem będzie stosowanie nieodpowiednich zdjęć czy gifów. Dobra grafika potrafi podnieść atrakcyjność tekstu , zaś spójna dobrze oddziałuje na identyfikację z Twoim blogiem. Przekonaliśmy się o tym, gdy na jednym z blogów o tematyce parentingowej zaczęliśmy stosować konkretny styl rysunków - po kilku tygodniach zaczął być kojarzony właśnie z tym blogiem, a jednej komentarz szczególnie nas ucieszył: „Uwielbiam te wasze kreskówkowe bobasy!”.

Urbi et Orbi

Media społecznościowe


Obowiązkowymi już „dodatkami” do bloga są portale społeczościowe. Social media bardzo dobrze sprawdzają się jako kanały popularyzacji bloga oraz pomagają w budowie wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Dlatego tak ważne jest, aby były spójne z Twoją stroną w Internecie. Kilka trików, które wypracowaliśmy prowadząc „socjale” dla naszych blogów, mogą Ci w tym pomóc:

  • to samo zdjęcie autora lub logo w social mediach i na blogu;
  • umieszenie nazwy bloga tą samą czcionką, np. na okładce na Facebooku, na niektórych zdjęciach na Instagramie, itp.;
  • utworzenie własnego hasztaga (np. będącego nazwą bloga, hasłem reklamowym) i tagowanie nim zdjęć własnych oraz na ciekawych profilach branżowych;
  • stosowanie tego samego stylu tekstów, jak na blogu (np. jeśli do odbiorców bloga zwracasz się per „Wy” lub „Moi Drodzy Czytelnicy”, zachowaj konsekwencję w mediach społecznościowych).

Stworzenie indywidualnego i spójnego stylu, zarówno w warstwie wizualnej, jak i tekstowej, przekłada się na postrzeganie bloga jako profesjonalnego i wiarygodnego, zaś blogera jako eksperta i autorytetu w danej dziedzinie. Nadanie spójnego charakteru mediom społecznościowym i blogowi zwiększa natomiast zasięg oddziaływania Twoich postów oraz buduje rozpoznawalność w Internecie, co z kolei pozwala poważnie rozważyć kwestię zarabiania na blogu.