Prosty CMS, darmowe szablony, szerokie wsparcie społeczności – te zalety dla wielu początkujących blogerów są bardzo kuszące. Dlatego przy wyborze między darmowym blogiem a własną domeną (subdomeną) decydują się na łatwiejsze, pierwsze rozwiązanie. Jednak i to nie wyczerpuje tematu. Pozostaje bowiem kwestia wyboru odpowiedniej platformy i pakietu – darmowego bądź płatnego. Ale jak to? –zapytacie – Właśnie zdecydowałem się na darmowego bloga zamiast wykupywać domenę, hosting i płacić za CMSa! My też w naszych blogowych początkach byliśmy tym zaskoczeni, dlatego nie zostawimy Cię bez wyjaśnień.

Darmowy… ale nie do końca

Znacie z pewnością powiedzenie: Nie ma nic za darmo. Dokładnie tak jest z większością darmowych rozwiązań oferowanych przez takie platformy jak Wordpress.com, Blogger.com, Blox.pl, itp. Osoba, które chce założyć bloga wypełnia poszczególne pola, wybiera motyw i to już wystarcza, by uruchomić własnego bloga. Jednak nie jest on tak do końca własny. Właścicielem Twojego bloga jest firma, do której należy platforma, gdzie go uruchomiłeś. Ponadto przy zupełnie darmowej wersji jesteś skazany na charakterystyczne „końcówki” twojej domeny, czyli …wordpres.com, …blogspot.com,…blox.pl.

Za pozbycie się wspomnianych „końcówek” z nazwy domeny trzeba dopłacić lub skorzystać z wyższego od darmowego pakietu, co generuje już koszty. Oznacza to, że wersje w pełni darmowe od samego początku narzucają ograniczenia. Na listę najbardziej nas irytujących wpisaliśmy:

  • bardzo ograniczoną przestrzeń dyskową – w przypadku Wordpress.com to 3 GB, w przypadku Bloggera to 15 GB;
  • brak własności bloga , nad którym to przecież my pracujemy,
  • minimalne możliwości edytowania postów ,
  • ograniczoną możliwość lub brak opcji wprowadzania reklam i zmian w kodzie HTML;
  • zdecydowanie zbyt mała liczba wtyczek (w tym brak wtyczek pod SEO).

Ponadto na Bloggerze musieliśmy godzić się na gotowe szablony darmowe, które po prostu nam się nie podobały. Pod tym kątem Wordpress.com wypadł zdecydowanie lepiej. Dostępne tu darmowe motywy są naprawdę efektowne i jest w czym wybierać, jednak nie mogliśmy podpiąć kodu Google Analytics, co przy chęci zarabiania na blogu jest dużą przeszkodą. Ponadto na naszych blogach wyświetlały się bez naszego wpływu reklamy Wordpressa.

Płatny… ale czy lepszy?

Ograniczenia można zniwelować na Wordpress.com dzięki wykupieniu odpowiednich opcji planów. Obecnie dostępne są wersje: Personal, Premium i Business. Przy spersonalizowanej opcji (najtańszej) możliwe jest posiadanie własnego adresu witryny oraz usunięcie reklam Wordpressa. Im więcej się płaci (a nie są to małe pieniądze), tym więcej korzyści można zyskać, np. własne czcionki, kolory i style CSS, większą przestrzeń dyskową, itp. W przypadku Bloggera nie ma żadnych pakietów, jednak trzeba zapłacić, gdy chcesz mieć własną domenę, bądź gdy wyczerpiesz darmowy limit przyznany Ci w przestrzeni dyskowej.

Wybierając darmowego bloga zapewne nie myślałeś o opłatach. W takiej sytuacji często wiele osób decyduje się na wybór całkowicie darmowej wersji – czyli z charakterystyczną „końcówką” platformową dla domeny, ograniczoną pojemnością dyskową, zablokowaną możliwością instalacji wtyczek i innymi ograniczeniami. Nie jest to złe rozwiązanie, jeżeli planujesz prowadzić prostego bloga lub robisz to z powodów czysto hobbystycznych. Możesz też wypróbować w ten sposób, czy blogowanie jest dla Ciebie.

Jednak chcąc zarabiać na blogu nie możesz pozwolić by blog miał ograniczenia. Musisz mieć możliwość instalowania dowolnych wtyczek, ingerowania w kod html, podpięcia Google Analytics. Przede wszystkim musisz być właścicielem swojego bloga – żeby mieć pewność, że z dnia na dzień Twoja witryna nie przestanie istnieć.