U jednych ta decyzja dojrzewa długo. Po kilku tygodniach lub miesiącach decydują się przejść z darmowej platformy blogowej „na swoje”. Inni jeszcze przed uruchomieniem bloga rozważają czy zacząć działanie od razu na płatnym hostingu i własnej domenie. Podjęliśmy już wcześniej kwestię wyboru darmowej platformy blogowej lub własnej domeny. Teraz uważniej przyglądamy się tematyce własnej domeny i subdomeny oraz pomagamy rozwiązać dylematy, z którymi sami musieliśmy się borykać: Jaką domenę wybrać? Gdzie wykupić hosting? Jak nazwać blog?

Houston, mamy problem!

Wybór domeny

Podstawą jest wybranie i wykupienie własnej domeny. To będzie Twoje i tylko Twoje miejsce w sieci. Poprzez wykupienie domeny staniesz się jej właścicielem, a więc nikt nie będzie mógł  niespodziewanie usunąć Twojego bloga – co może się stać w przypadku „wynajmowania” subdomeny na blogger.com czy wordpress.com. Na indywidualną domenę patrzą przychylniej reklamodawcy. Inwestując we własną domenę pokazujesz, że poważnie podchodzisz do prowadzenia bloga. Posiadanie własnej domeny motywuje – dokładnie tak jak roczny karnet na siłownię: „Skoro zapłaciłem! To muszę wykorzystać!”. Ponadto pracujesz na własną markę.

Wybór domeny to:

Blog na subdomenie? To praktyka stosowana przez platformy blogowe jak wordpress.com czy blogger.com. Można założyć na nich swój blog w ramach już istniejącej strony, który będzie traktowany jak odrębny adres. Blogi na subdomenach praktykowane są także przez duże firmy, które w ten sposób chcą stworzyć w obrębie swojej strony internetowej miejsce na np. poradnik. Należy mieć na uwadze, że blog na subdomenie może komplikować  pozycjonowanie głównej domeny, jeśli będzie na niej mało tekstu.

 - po pierwsze – wybór rozszerzenia, do najpopularniejszych w Polsce należą: .pl (wskazujące na Polskę), .org (domyślnie przypisane organizacjom charytatywnym, stowarzyszeniom), .com (przypisane organizacjom komercyjnym i międzynarodowym), .eu (wskazujące na Europę). Zwróć uwagę, że od rozszerzenia może zależeć cena domeny.

- po drugie – wybór nazwy, czyli wszystko, co znajduje się przed rozszerzeniem. Łatwa do zapamiętania i chwytliwa nazwa ułatwi powrót tym, którzy już raz odwiedzą Twój blog. Po wielu godzinach spędzonych nad obmyślaniem nazw domen możemy dodać, że nazwa powinna:

                - być krótka,

                - od razu wskazywać na tematykę strony,

                - zawierać w sobie słowa kluczowe.

Houston, mamy… jeszcze jeden problem!

Wybór hostingu

Mając wykupioną domenę należy ją przypisać do konta hostingowego, które należy wcześniej wykupić. Dlaczego? Hosting jest to miejsce, w którym będzie przechowywany Twój blog. Cena odgrywa tu dużą rolę, zwłaszcza w drugim roku, gdy już nieco rozruszasz swój blog i nie będziesz już nowym Klientem firmy hostingowej – dlatego warto przed wykupieniem zapytać się o ewentualny wzrost kosztów w kolejnym roku. Na co jeszcze zwrócić uwagę?

 - rodzaj i wydajność serwera – odpowiedzialne są za płynne działanie Twojej strony,

 - pojemność – określa dostępną ilość miejsca na dysku twardym serwera,

 - transfer – wskazuje ilość danych, jaka może zostać przesłana z serwera do internautów,

- gwarancję dostępności serwera ujętą w SLA (Service Level Agreement) – określa procentowy czas działania serwera bez awarii,

 - powtarzalność backup’ów – wskazuje czy i jak często dostawca hostingu wykonuje kopie zapasowe bloga.

Houston, mamy… albo dobra sam się tym zajmę

System zarządzania treścią

Masz już prawie wszystko, co niezbędne do prowadzenia samodzielnie bloga. Jednak, aby Twoje teksty znalazły się na Twojej świeżością pachnącej domenie konieczne jest zainstalowanie CMSa (ang. Content Management System) – czyli systemu zarządzania treścią. Jego głównym celem jest umożliwienie i ułatwienie prowadzenia bloga (także dowolnej strony internetowej) poprzez dodawanie, edytowanie i usuwanie tekstów, grafik, komentarzy, itp. Warto wybrać te CMSy, które posiadają wtyczki, a więc dodatkowe funkcjonalności pozwalające rozbudować stronę i uczynić ją bardziej użyteczną (np. forum dyskusyjne, przyciski do bezpośredniego udostępniania posta w mediach społecznościowych, itp.). Najczęściej wybieranym CMSem jest WordPress, ale można zdecydować się także na inne rozwiązania, jak: Drupal, Joomla!, Typo3, Qiuick.Cms.

I to tyle! Naprawdę. Założenie bloga na własnej domenie sprowadza się przede wszystkim do wyboru domeny i hostingu oraz zainstalowania CMSa. Praca nad blogiem na własnej domenie wymaga większego zaangażowania i zajmuje więcej czasu niż korzystanie z darmowej platformy blogowej. Zapewnia jednak większy prestiż, wiarygodność, a także kontrolę nad każdym aspektem przy prowadzeniu bloga. Dla zdecydowanej większości blogerów najważniejszym argumentem jest jednak to, że umożliwia zarabianie poprzez różne formy reklamy na blogu, jak np. programy partnerskie dla blogerów.